Szakterületeim

PCOS

A policisztás ovárium szindróma (PCOS) egy gyakori nőgyógyászati rendellenesség, amely az egyik legelterjedtebb hormonális rendellenesség a fogamzókorú nők körében. Hátterében az emelkedett tesztoszteronszint és gyakran az inzulinrezisztencia áll. Ráadásul ezek erősítik egymás kialakulását is.

A PCOS egyik jellemzője az ováriumokban (petefészek) kialakuló apró ciszták (folyadékkal telt tasakok) jelenléte, amelyek megakadályozzák az ovulációt, vagyis a petesejt felszabadulását. Emellett a PCOS gyakran társul inzulinrezisztenciához, amely magas vércukorszintet és elhízást okozhat. ásul ezek erősítik egymás kialakulását is.

A PCOS különféle tüneteket és problémákat okozhat, mint például menstruációs rendellenességeket, hirsutizmust (férfias jellegű szőrnövekedést), aknékat és hajhullást. Emellett a PCOS növeli a 2-es típusú cukorbetegség, szív- és érrendszeri betegségek, valamint meddőség kockázatát. Sajnos a női meddőség körülbelül 70%-a a PCOS-hez köthető.

A PCOS pontos oka nem teljesen ismert, de genetikai tényezők és életmódbeli tényezők is szerepet játszanak a kialakulásában. A kezelés célja a tünetek enyhítése és a lehetséges szövődmények ( például cukorbetegség, meddőség, szív- és érrendszeri megbetegedések, pajzsmirigy alulműködés) megelőzése. Az életmódváltás, beleértve az egészséges étrendet, a testmozgást és a stresszkezelést szinte mindig hatékony a PCOS tüneteinek kezelésében. Orvosi kezelés, például hormonterápia vagy inzulinszabályozó gyógyszerek és étrendkiegészítők is alkalmazhatók a tünetek és a meddőség kezelésére, de a megfelelő életmód kialakítása mindenképp elengedhetetlen. A PCOS-sel élő nőknek fontos a rendszeres orvosi ellenőrzés és az egyéni kezelési terv kidolgozása. A jól menedzselt PCOS viszont szinte tünetmentessé tehető, azonban ehhez egy olyan kezelési és életmódbeli segítő terv szükséges, ami a különböző életkorokban és élethelyzetekben is alkalmazható. Ebben tud segíteni a PCOS Magic Club program, vagy a Babaváró Hormonális Rendrakás Program.

Endometriózis

Az endometriózis egy krónikus nőgyógyászati betegség, amely akkor fordul elő, amikor a méh belső rétege, az endometrium, a méhen kívül is megjelenik. Ezt az elszaporodott szövetet endometriális fókuszoknak vagy endometriális cisztáknak nevezik, és általában a kismedence területén találhatók, például a petefészkek, a méh körüli szalagok vagy a bélrendszer falában.

Az endometriózis kiváltó okai még mindig nem teljesen világosak, de genetikai, immunológiai és hormonális tényezők szerepet játszhatnak a betegség kialakulásában. A leggyakoribb tünetek közé tartozik az alsó hasi fájdalom, a menstruációs fájdalom, a hosszú és nehéz menstruációs vérzés, a fájdalmas szexuális együttlét és a meddőség.

Az endometriózis diagnosztizálása általában egy nőgyógyász fizikai vizsgálatával és képalkotó eljárásokkal történik, mint például az ultrahang vagy az MRI. A kezelés lehet gyógyszeres, például fájdalomcsillapítók vagy hormonterápia, illetve műtéti beavatkozások is szükségesek lehetnek a ciszták eltávolításához vagy az endometriózis területeinek kivágásához.

Az endometriózis egy krónikus állapot, amelyet jól menedzselni lehet, de teljes gyógyítása ritka. A betegeknek fontos tudni, hogy a korai diagnózis és a megfelelő kezelés segíthet a tünetek enyhítésében és a jobb életminőség elérésében. A kezelés része a megfelelő életmód és étrend kialakítása, az esetleges gyógyszeres vagy műtéti kezelés és a kiváltó okok felderítése, lehetőség szerinti megszüntetése. Ebben tud segíteni a Babaváró Hormonális Rendrakás program is, ami magában foglalja az endometriózist is és ahol az endometriózisra is kitérünk, egyénileg foglalkozunk veled, ha endometriózissal küzdesz

Inzulinrezisztencia

Az inzulinrezisztencia egy olyan anyagcsereprobléma, amely során a szervezet sejtjei nehezen reagálnak az inzulin hormon hatásaira. Az inzulin normális esetben a hasnyálmirigy által termelt hormon, amely lehetővé teszi a test sejtjeinek a glükóz (cukor) felvételét, hogy az energiát nyerjenek. Az inzulinrezisztencia esetén a sejtek kevésbé fogadják be az inzulint, és emiatt a vérben magasabb glükózszint alakul ki.

Az inzulinrezisztencia hátterében több tényező is állhat. Az elhízás gyakran járul hozzá a problémához, mivel az elhízott emberek szervezete több inzulint termel, hogy kompenzálja a magasabb testzsírt. Az genetikai tényezők is szerepet játszhatnak, mivel egyes családokban nagyobb az inzulinrezisztencia kialakulásának kockázata.

Az inzulinrezisztencia számos egészségügyi problémához vezethet, beleértve a 2-es típusú cukorbetegséget, szív- és érrendszeri betegségeket, magas vérnyomást és elhízást. Az életmódváltás, mint például az egészséges étrend, testmozgás és a súlycsökkentés segíthet az inzulinérzékenység javításában. Néha gyógyszeres kezelésre is szükség lehet az inzulin

szintjének szabályozásához. Az időben történő diagnózis és kezelés kulcsfontosságú az inzulinrezisztencia és az abból adódó problémák megelőzésében és kezelésében.

Ételérzékenység, emésztési gondok: A teherbeesési nehézségek hátterében néha egészen egyszerűen a nem megfelelő tápláltsági állapot áll. Ilyenkor alacsony az energiaszintünk, nehezebb az emésztésünk, puffadunk és a különböző ételintolerancia tüneteket hozzuk. A nem megfelelően táplált szervezet azonban nehezebben készül fel a babavárásra, és persze ezt szeretnénk elkerülni, megakadályozni, megelőzni. Ilyenkor az egyénileg beállított étrend, a felépített bélflóra és a helyes testsúly beállítása sokat segít. Alapvetően 12 hétig dolgozunk az egészséged javításán aminek látványos eredményei szoktak lenni.